English version

Home
Hindernissen in Amsterdam gewijzigd  15-08-2003
 

De binnenstad van Amsterdam is klein genoeg om te voet af te leggen. Het uitgebreide tram-bus-metro systeem maakt dat de gehele stad tot 's nachts 12 uur toegankelijk is voor de redelijk goed ter been zijnde voetganger (naar Amsterdam Noord minder vanwege het uitblijven van een stukje noordelijke metro).

Prachtig, ware het niet dat de openbare ruimte te kampen heeft met te weinig onderhoud, veelvuldige opbrekingen en soms belabberde planuitwerkingen en coördinatie. Daar komt nog bij het soms schokkend asociale gedrag van gebruikers van auto's, scooters, fietsers en terras- en horeca-bezoekers. Vooral wat betreft het in alle redelijkheid vrijhouden van noodzakelijke loopruimten. Samen met het nog altijd uitblijven van een stringent toegepast zero-handhavings-beleid is dit een grove schending van de leefbaarheid in deze stad voor zowel bezoekers als bewoners.





Naast tijdelijke afsluitingen van loopruimten in winkelstraten die vaak hele dagen duren zijn er ook nog permanente, door de gemeente Amsterdam zelf geplande en aangelegde voetgangers-gevaarlijke plekken.

 

Om wegens bouwactiviteiten het einde van het Singel af te sluiten zonder enige vorm van voorzorgsmaatregelen vraagt om moeilijkheden.







Dat er te weinig fietsenrekken in Amsterdam zijn is wel duidelijk.

Maar het helpt ook niet echt als de gemeente ze dan ook nog dwars over het trottoir plaatst.
 






Beperkt sociaal gedrag is vaak de oorzaak van het moeten uitwijken naar de door fietsers en auto's gebruikte openbare ruimte.


hier moet ik zijn

Uit gewoonte wordt er voor de deur van de bestemming geparkeerd. Deze dame ging terug en verzette haar fiets nadat ze zag dat ik een foto nam. Misschien wist ze dat ze iets tamelijk a-sociaal deed?


ai, publiekelijk betrapt

 

een koordje moet kunnen











"alleen op de wereld"









 

Het Papeneiland is het knelpunt voor auto, fiets en voetganger om naar en van de Noordermarkt te komen, vooral tijdens de markten op zaterdag en maandag.

De bank links wordt getolereerd, maar het vaste bankje rechts net om de hoek met uitzicht op de Prinsengracht moest wijken voor de veiligheid.



parkeren
Het is er dan ook
prettig vertoeven.
 

pauzeren







geen doorgang
markt







blijvend aanpakken
 Toch frappant dat kleine werkzaamheden
soms net zolang open liggen als grote.







precies in het midden

permanent

Niet dat het overige verkeer zich iets van zebrapaden aantrekt, maar ze dan op obstakels te laten uitkomen is toch wel héél erg slecht gepland.


plompverloren
 

 

 

naar boven

©keitje