English version | Keitje's reclame in de Amsterdamse openbare ruimte |
gewijzigd 15-06-2004 |
Sinds jaar en dag zijn de reclame-uitingen in de Amsterdamse Binnenstad voor de bewoners een bron van ergernis.
Vooral het Damrak, de Rode Loper van het Centraal Station naar het centrum,
vindt men pijn doen aan de ogen door zulk een veelheid aan reclame.
Het stadsdeel Centrum heeft zich voorgenomen dit aan te pakken.
Kleinere maten reclameborden zullen worden toegestaan indien reclameborden worden vervangen.
Alleen hotels mogen vlaggen buitenhangen, en niet meer dan twee.
Als eerste rechtstreekse daad dwong het bestuur hotel Krasnapolski haar internationale vlaggenrij
op het dak te strijken.
Hoe storend zijn dit soort uitingen in de historische binnenstad? |
Jaarlijks rijdt er glimlach trekkende reclame door de stad als aankondiging voor het circus |
Dagelijks voor onze commerciële folklore |
Soms afgewisseld met een ander 'loos'tuig |
Elke morgen, in weer en wind gaat de piercing-fiets naar buiten, |
terwijl deze permanent verankerd is. |
Ook zijn er monumenten te huur voor je feesten en (bras)partijen |
De jarenlang getolereerde wildgroei aan reclame wil het stadsdeel Amsterdam Centrum nu gaan aanpakken. Ze wil beginnen met de uitgestoken vlaggen te beperken tot een a twee per hotel. Coffeeshops, cafés en pubs mogen geen vlag uithangen. De regenboogvlag blijft een uitzondering en mag buiten bij een homo-gelegenheid blijven vlaggen; ze zal niet hetzelfde worden behandeld als de ierse vlag bij een ierse pub, hetgeen niets anders is dan reclame voor de uitgaansgelegenheid en daarom verboden. |
Het uit de klauwen gegroeid vlaggebruik zal nu dus eindelijk worden aangepakt? |
Het stadsdeel eiste en het Kras streek ze |
Ook de kleintjes zullen het moeten ontgelden |
De reusachtige vlag bij de vlaggenwinkel heeft zelfs kans gestreken te moeten worden |
Ondertussen blijven een paar kitscherige poppen ongestoord neerkijken op onze beroemde Dam |
en adverteert Albert Heijn wanstaltig achter de Dam. |
Zelf heeft het Stadsdeel Binnenstad besloten om haar proefproject te verlengen tot het jaar 2005.
Hierbij worden op grote steigerdoeken, nodig om gevels te restaureren of reinigen,
advertenties geplaatst waarbij het stadsdeel eenderde opstrijkt, zie ook
VVAB steigerreclame.
Deze mogen telkens voor negen achtereenvolgende weken blijven hangen.
Een noodlijdend stadsdeel maakt soms rare sprongen om inkomsten te verschaffen.
Bij een onlangs gehouden inspraakavond omtrent reclameuitingen in de binnenstad
mocht uiteraard het onderwerp steigerreclame niet worden besproken.
|
Tegenover de Westertoren is zo'n populaire plek, dat er zelfs van reklame wordt gewisseld. |
Op de drukke Raadhuisstraat worden beide hoekpanden voorzien van gevelreklame. |
Advertenties voor bier en sterke drank zijn ook geen probleem. |
De Bloemenmarkt |
|
op Het Singel |
naar enkele korte reclamefotoshows
terug naar straatbeeld - reclame m'n fotoseries ©keitje |