English version  
Keitje's     reclame in de Amsterdamse openbare ruimte
gewijzigd  15-06-2004

Sinds jaar en dag zijn de reclame-uitingen in de Amsterdamse Binnenstad voor de bewoners een bron van ergernis. Vooral het Damrak, de Rode Loper van het Centraal Station naar het centrum, vindt men pijn doen aan de ogen door zulk een veelheid aan reclame. Het stadsdeel Centrum heeft zich voorgenomen dit aan te pakken. Kleinere maten reclameborden zullen worden toegestaan indien reclameborden worden vervangen. Alleen hotels mogen vlaggen buitenhangen, en niet meer dan twee. Als eerste rechtstreekse daad dwong het bestuur hotel Krasnapolski haar internationale vlaggenrij op het dak te strijken. Hoe storend zijn dit soort uitingen in de historische binnenstad?
Hierbij een greep.



  Jaarlijks
    rijdt er glimlach trekkende reclame
        door de stad als aankondiging voor het circus


  Dagelijks
    voor onze commerciële folklore
 


  Soms afgewisseld met een ander 'loos'tuig


Elke morgen, in weer en wind
gaat de piercing-fiets naar buiten,
 


  terwijl deze permanent verankerd is.

Ook zijn er monumenten te huur
voor je feesten en (bras)partijen
 


De jarenlang getolereerde wildgroei aan reclame wil het stadsdeel Amsterdam Centrum nu gaan aanpakken. Ze wil beginnen met de uitgestoken vlaggen te beperken tot een a twee per hotel. Coffeeshops, cafés en pubs mogen geen vlag uithangen. De regenboogvlag blijft een uitzondering en mag buiten bij een homo-gelegenheid blijven vlaggen; ze zal niet hetzelfde worden behandeld als de ierse vlag bij een ierse pub, hetgeen niets anders is dan reclame voor de uitgaansgelegenheid en daarom verboden.



  Het uit de klauwen gegroeid vlaggebruik
zal nu dus eindelijk worden aangepakt?


Het stadsdeel eiste en het Kras streek ze
 

  Ook de kleintjes zullen het moeten ontgelden

De reusachtige vlag bij de vlaggenwinkel
heeft zelfs kans gestreken te moeten worden
 


  Ondertussen blijven een paar
kitscherige poppen ongestoord
neerkijken op onze beroemde Dam


en adverteert Albert Heijn
wanstaltig achter de Dam.
 






reclame op steigerdoeken



Zelf heeft het Stadsdeel Binnenstad besloten om haar proefproject te verlengen tot het jaar 2005. Hierbij worden op grote steigerdoeken, nodig om gevels te restaureren of reinigen, advertenties geplaatst waarbij het stadsdeel eenderde opstrijkt, zie ook VVAB steigerreclame. Deze mogen telkens voor negen achtereenvolgende weken blijven hangen. Een noodlijdend stadsdeel maakt soms rare sprongen om inkomsten te verschaffen. Bij een onlangs gehouden inspraakavond omtrent reclameuitingen in de binnenstad mocht uiteraard het onderwerp steigerreclame niet worden besproken.

Hoe deze steigerreclame in de praktijk uitpakt in onze monumentale binnenstad is te zien aan het commerciele inpakken van het monumentale gebouw Magna Plaza (het vroegere hoofdpostkantoor) hieronder.



           



   

Tegenover de Westertoren is zo'n populaire plek, dat er zelfs van reklame wordt gewisseld.
 




 
Op de drukke Raadhuisstraat worden beide hoekpanden voorzien van gevelreklame.
 




 
Advertenties voor
bier en sterke drank
zijn ook geen probleem.
 




De Bloemenmarkt  
  op Het Singel




Dit alles levert stadsdeel Binnenstad nog geen 400 duizend euro's per jaar op.
Men hoopte op zo'n anderhalf miljoen als jaarlijkse "inkomstenbron".
Wie zegt dat de Binnenstad niet in de uitverkoop is ?








naar enkele korte reclamefotoshows

terug naar straatbeeld - reclame

m'n fotoseries

©keitje