Straatbeeld van Amsterdam |
English version | gewijzigd 09-01-2008 |
|
|
reclame
Reclame in de openbare ruimte van Amsterdam.
Voor bepaalde andere reclame-activiteiten gelden andere regels, zoals voor reclame aan onroerende zaken,
het parkeren van een reclamevoertuig , het folderen en uitdelen van reclamemateriaal onder het publiek en in
het geval er met de bevoegde gemeentelijke instantie een overeenkomst is aangegaan."
|
Rode Loper |
woonboten
Het hele gebied van en rond Amsterdam bestond en bestaat uit veenmoeras, waardoor vervoer per boot
vanaf het begin al het meest gebruikelijke was.
De grachtenringen binnen de Singelgracht zijn halverwege 17e eeuw aangelegd, met
het water als meest belangrijke transportmiddel.
Ook de kleine handel maakte gebruik van de grachten en sloten om hun goederen
aan de man te brengen en verstopte het zo belangrijke vaarwater.
Daarom werd al in 1652 een
regeling
ingesteld die het wonen en (vooral) het op het water handel drijven verbood.
Dit om vrije doorgang te houden voor de bevoorrading van de
pakhuizen van rijke kooplui, indertijd ook stadsbestuurders.
Daarnaast had Amsterdam drie jachthavens, voornamelijk gebruikt
door de rijke kooplui.
|
loopruimte
De binnenstad van Amsterdam is klein genoeg om te voet af te leggen.
Het uitgebreide tram-bus-metro systeem maakt dat de gehele stad tot 's nachts 12 uur toegankelijk
is voor de redelijk goed ter been zijnde voetganger (naar Amsterdam Noord minder vanwege het uitblijven van een
stukje noordelijke metro).
|
vrijmarkt
De enige keer dat je in Nederland je spullen op straat mag zetten om te verkopen is op koninginnedag (30 april).
Dit jaarlijks evenement wordt Vrijmarkt genoemd.
In Amsterdam is dit in enkele jaren tijds van een levendige alle-leeftijden-vrijmarkt
vervallen tot een groots luidruchtig jongeren-zuip-en-pis-festijn.
Wat dat betekent voor de beroemde historisch Amsterdamse Binnenstad en haar bewoners laat zich makkelijk raden.
De stroom Amsterdammers die met die dagen de stad ontvlucht is stevig stijgende.
Terwijl de bestuurders slechts apathisch blijven toekijken.
|
|