|
de Bijlmer
De Bijlmermeer, of Bijlmer, 10km ten zuidoosten van Amsterdam, is voor het eerst in 1626
drooggelegd, 46 jaar later weer om defensie redenen onder water gezet en in 1825 wederom droog gemalen.
De eerste bebouwing komt in 1968: een betonnen oerwoud van hoogbouw, gecentreerd in wat nu de Bijlmer
wordt genoemd. Met grote parkeergarages en met de straten voor de auto's enkele meters boven de grond.
Dit alles om de groeiende bevolkingsaanwas van Amsterdam te kunnen behuizen.
Na verwezenlijking van de hoogbouw komen er rondom grote wijken met laagbouw
(zoals Gein, Gaasperplas).
Dit gehele gebied heet Zuid-Oost en heeft een zelfstandige deelraad.
Het duurt echter 8 jaar voordat het eerste behoorlijke openbaar vervoer gereed is: de metro.
Vanaf het Amsterdam Centraal Station gaat deze ondergronds tot het Amstelstation.
Vandaar heft de metrolijn zich ongeveer 3 meter boven de grond richting zuidoost tot de
nieuwbouwwijk Gein. Ongeveer 2 km na het Amstelstation is een aftakking, parallel aan die richting
Gein, en eindigte bij de nieuwbouwwijk Gaasperplas.
Hiermee is eindelijk vanaf 1976 de afgelegen Bijlmer (en heel Zuid-Oost) verbonden met Amsterdam.
Nu is het merendeel van de bewoners immigrant en komt hoofdzakelijk uit (de vroegere kolonie)
Suriname of is vluchteling uit Afrika.
De criminaliteit is er hoger, maar het winkelcentrum (De Poort) en de appartementen
zijn een van de beste en grootste in Amsterdam en sommige appartementen hebben een wijds uitzicht.
De Amsterdamse binnenstad is slechts met een (redelijk betrouwbaar op tijd rijdende) metrorit
van een klein kwartiertje dichtbij, hoewel je dan nog naar je voordeur moet komen. De metro rijdt slechts
tot middernacht en de nachtbus rijdt niet frekwent en is echt niet uitnodigend.
In oktober 1992 om 6.30 's-avonds stort vrachtvliegtuig El Al Flight 1862, een Boeing 747,
komend van Amsterdam Schiphol, neer in een flat in de Bijlmer. Meer hierover zie het
dagblad NRC.
|
bijlmer blues
bijlmer uitzicht
|