Architektuur   in   Amsterdam
 
English version gewijzigd  07-01-2008
Keitje's Home
Nederland
Amsterdam
    ontwikkeling
    stadspaleis
 » architektuur
    stadsmeubilair
    straatbeeld
    hondenpoep
    vervoer
    toerisme
    inspraak
Jordaan
Fotoserie
Archief
hondenpoep
the complainer
 
uitleg       bijlmer       palen

 

uitleg

De historische binnenstad van Amsterdam bestaat uit een oud havencentrum rondom de uitloop van de Amstel in het IJ, met eromheen een vijftal grachten in halve cirkels uitgegraven. Deels voor verdediging, deels om vervoersredenen. Daarbuiten zijn de afgelopen eeuw aan de randen grote buitenwijken - zogenoemde tuindorpen - gebouwd.

Dankzij haar grachten werd Amsterdam al snel het "Venetië van het Noorden" genoemd. Deze werden aangelegd om vervoer-technische redenen en deden tegelijk dienst als open riool. Dit laatste leidde in arme wijken tot levensgevaarlijke risico's voor de gezondheid. Eind 1800 gaf het gemeentebestuur dit als reden om een aantal grachten dicht te gooien. De werkelijke reden was het eigen en gemeentelijk belang: het meer toegankelijk maken van de straten voor de (in sterke opkomst zijnde) karren en wagens. Het Amsterdamse gemeentebestuur heeft nóóit gedacht in termen als culturele en monumentale waarden: het eigen politieke en economische doel kwam altijd op de eerste plaats. En zo is het nog steeds. . .

De historische binnenstad van Amsterdam - het gebied binnen de Singelgracht, niet te verwarren met de veel dichter in het centrum gelegen Singel - staat sinds kort op de wereldmonumentenlijst.

 

Binnenstad Amsterdam
zie Amsterdam groeien
groei van de oude stad

voor meer info zie groei

 

de Bijlmer

De Bijlmermeer, of Bijlmer, 10km ten zuidoosten van Amsterdam, is voor het eerst in 1626 drooggelegd, 46 jaar later weer om defensie redenen onder water gezet en in 1825 wederom droog gemalen. De eerste bebouwing komt in 1968: een betonnen oerwoud van hoogbouw, gecentreerd in wat nu de Bijlmer wordt genoemd. Met grote parkeergarages en met de straten voor de auto's enkele meters boven de grond. Dit alles om de groeiende bevolkingsaanwas van Amsterdam te kunnen behuizen. Na verwezenlijking van de hoogbouw komen er rondom grote wijken met laagbouw (zoals Gein, Gaasperplas). Dit gehele gebied heet Zuid-Oost en heeft een zelfstandige deelraad.

Het duurt echter 8 jaar voordat het eerste behoorlijke openbaar vervoer gereed is: de metro. Vanaf het Amsterdam Centraal Station gaat deze ondergronds tot het Amstelstation. Vandaar heft de metrolijn zich ongeveer 3 meter boven de grond richting zuidoost tot de nieuwbouwwijk Gein. Ongeveer 2 km na het Amstelstation is een aftakking, parallel aan die richting Gein, en eindigte bij de nieuwbouwwijk Gaasperplas. Hiermee is eindelijk vanaf 1976 de afgelegen Bijlmer (en heel Zuid-Oost) verbonden met Amsterdam.

Nu is het merendeel van de bewoners immigrant en komt hoofdzakelijk uit (de vroegere kolonie) Suriname of is vluchteling uit Afrika. De criminaliteit is er hoger, maar het winkelcentrum (De Poort) en de appartementen zijn een van de beste en grootste in Amsterdam en sommige appartementen hebben een wijds uitzicht. De Amsterdamse binnenstad is slechts met een (redelijk betrouwbaar op tijd rijdende) metrorit van een klein kwartiertje dichtbij, hoewel je dan nog naar je voordeur moet komen. De metro rijdt slechts tot middernacht en de nachtbus rijdt niet frekwent en is echt niet uitnodigend.

In oktober 1992 om 6.30 's-avonds stort vrachtvliegtuig El Al Flight 1862, een Boeing 747, komend van Amsterdam Schiphol, neer in een flat in de Bijlmer. Meer hierover zie het dagblad NRC.

bijlmer blues
bijlmer blues

 

bijlmer uitzicht
bijlmer uitzicht

 

op palen

      Amsterdam, die grote stad
      die is gebouwd op palen.
      Als die stad eens ommeviel
      wie zou dat betalen?

is een bekend Nederlands kinderliedje.

Om op de moerassige veengrond huizen of kades te bouwen is het gebruik van lange palen noodzakelijk welke diep de grond in worden geslagen. Dit wordt op de dag van vandaag nog steeds gedaan.

kademuren op palen
kade

Amsterdam op palen

huis
huizen op palen



naar boven volgende  pagina
©keitje ik klaag niet maar merk slechts op