Ontwikkeling van Amsterdam |
English version | gewijzigd 21-09-2010 |
|
|
groei van het oude centrum
Amsterdam begint zich na de 17e eeuw uit te breiden met het graven van grachten in de vorm van concentrische halve cirkels rondom de 13e eeuwse kern. Tsaar Peter de Grote is na een bezoek aan de stad in 1697 zo onder de indruk van de grachten en bruggen dat hij dit poldermodel als basis neemt voor zijn op moerasgrond te bouwen stad Sint Petersburg. |
|
|
Dit hele gebied ligt binnen de Singelgracht en
wordt nu Binnenstad van Amsterdam genoemd.
Uitbreiding betekent ook elke keer weer het
aanleggen van nieuwe dure vestingsmuren. Merk hierbij op dat op de meeste kaarten van Amsterdam het noorden naar beneden wijst. |
handel
Handelen is altijd al de belangrijkste bron van inkomsten voor Amsterdam.
Eerst wordt er vis en bier geëxporteerd en zout geïmporteerd, dit om de vis te conserveren (pekelen).
Later komt de export van boter en kaas op gang en worden er kruiden en koffie geïmporteerd door de
Vereniging Oostindische Compagnie (VOC), bijna twee eeuwen lang de machtigste onderneming
in de Republiek der Nederlanden. Als opslag worden de nog immer bestaande monumentale pakhuizen
gebouwd, waarvan de meesten nu in dure appartementen zijn veranderd.
Met de ontdekking van Amerika begint de Nederlandse West Indische Company (WIC)
in 1626 de
slavenhandel
van West Afrika naar Suriname en naar Noord Amerika;
om deze op de plantages te laten werken die voornamelijk in handen zijn van Nederlandse immigranten.
In 25 jaar tijd sterven meer dan 14.000 slaven tijdens de overtocht.
Het is een misvatting om de slavenhandel als winstgevend te zien.
|
tweede wereldoorlog
Wij Nederlanders zijn gewend om onze overheden, ondanks gemopper, altijd te gehoorzamen.
Ook plegen we veel liever verzet in de vorm van geschrift en protestactie, dan met praktijkgerichte daden.
Als tussen 1940 en 1945 de joden en communisten uit het Amsterdamse ambtenarenapparaat worden gegooid,
komen er dan ook geen protesten van de collega-ambtenaren.
In Amsterdam is de politie graag bereid om de Duitsers te helpen en zijn de ambtenaren zeer volgzaam.
Ook de Nederlandse Spoorwegen vinden het niet erg om met de nazi's samen te werken.
Zelfs verraadt en plundert een aantal Amsterdamse burgers op een schandelijke manier
hun eigen buren en buurtgenoten.
|
oude funderingen westelijke muur NZ Kolk zuidwest muur NZ Kolk VOC zeemagazijn Oostenburg ongerestaureerd gerestaureerd |
erfgoed
Maart 1994 stuit men tijdens het graven bij de bouw van een groot nieuwbouw project Nieuwezijds Kolk op de
stenen fundering van een oude vesting.
Deze blijkt een uit de 13e eeuw stammende oude vestingmuur. Dat het om het kasteel van de
Heren van Aemstel
zou gaan, is niet aannemelijk.
Het VVV (tegenwoordig ATB) is er voor om dit stuk erfgoed met een multi-mediashow commercieel uit te buiten.
De archeologische dienst en wethouder Ruud Grondel willen een archeologisch
museum
bouwen bovenop de muurresten van dit oudste stenen gebouw van Amsterdam.
De projectontwikkelaar wil zo snel mogelijk beginnen met zijn complex van woningen, winkels,
kantoren, parkeergarage en hotel.
Uiteindelijk wordt vanwege de gebruikelijke ontbrekende fondsen de zaak met zand dichtgegooid en gaat de
geplande nieuwbouw bovenop het stuk erfgoed gewoon door.
Als een vorm van conserveren voor het nageslacht.
|
archeologie bij de Nieuwezijds Kolk |
en nu
Het huidige Amsterdam is een grote verzameling van grote en kleine projecten die allemaal duurder, langer en vrijwel tegelijk lijken uitgevoerd te moeten worden. |
|