Vervoer binnen Amsterdam |
English version |
|
|
te voet
De interessante gedeelten van Amsterdam zijn gecentreerd in de binnenstad en zijn
wat afstand betreft gemakkelijk te voet te bereiken en te bekijken.
Of dat ook zo in de praktijk is valt echter veel te vaak te betwijfelen.
|
op wielen
Ondanks de vaak oneven trottoirs
kiezen sommigen voor rollerskates. Zelfs de politie deed er een tijdje aan mee,
maar is nu overgestapt naar de fiets, getraind door de Amerikaanse politiemannen.
|
video bierfiets |
't water
De stad Amsterdam is gebouwd en, door de eeuwen heen, uitgebreid met als uitgangspunt: het vervoer over water.
Dit heeft tot de huidige uitgekiende en zo karakteristieke stadsuitleg geleid.
Ze noemt zich dan ook niet voor niets vol trots het Venetië van het Noorden.
|
boeing 747 trip boeing verlicht |
keitjes op de Dam er komt geen eind aan |
mindervaliden
Amsterdam is níet makkelijk toegankelijk voor rolstoelers, slecht
ter been zijnden en slechtzienden. Straten en trottoirs zijn vaak slecht en oneffen. Ontbrekende
stenen en rechtop staande tegels zijn niet ongewoon, net als de dwars geplaatste fietsen
die de hele loopruimte beslaan. De voornamelijk smalle trottoirs en soms erg steile bruggen maken
het er niet makkelijker op. En dan nog de troep en hondepoep.
|
even ? winkelen
|
En nu het goede nieuws
|
openbaar vervoer
Amsterdam heeft eind 19e eeuw een goed openbaar vervoersnetwerk opgebouwd,
regelmatig uitbreidend om de uitdijende stad te blijven vervoeren.
Rond 1875 reden de eerste paardentrams in Amsterdam. De verschillende lijnen waren in het begin herkenbaar aan de kleur van de wagons,
maar sinds de wereldtentoonstelling in het Amsterdam van 1883 werden de verschillende lijnen kenbaar gemaakt door gekleurde borden
aan voor- en achterkant, de zogenoemde
koersborden.
Dit systeem is nog steeds in gebruik.
In augustus 1900 werden in een korte tijd alle paardentramlijnen
opgeheven
en vervangen door elektrische tramlijnen.
Het tramnet werd telkens uitgebreid
om ook de nieuwe woongebieden van goed openbaar vervoer te voorzien, zoals te zien is op oude
tramnetkaarten.
|
circle tram |
Het einde van de circletram Klik voor een foto overzicht |
opstapper |
|
Houdt er rekening mee |
taxi
Taxi's mogen van de trambaan gebruik maken en doen dat dan ook in volle vaart!
Je houdt geen taxi staande door je hand op te steken, maar probeert er een te bellen
of gaat naar een van de taxi-standplaatsen. Daar staan de chauffeurs, in groepjes rustig te wachten
op hun telefoontje of vrachtje, in hun luxueuze mercedessen en caprice.
Misschien zijn daarom hun prijzen 3x zo hoog als in New York?
Na de zomer van 2001 is het monopolie van het Amsterdamse taxibedrijf TCA doorbroken,
gevolgd door een explosie van allerlei taxi's op de begeerlijkste uren. Resultaat is een claxonnerende
chaos rond het Leidseplein in de nachtelijke uren. Om dit binnen de perken te krijgen zal het verbod
om een taxi staande te houden buiten de standplaatsen mogelijk ooit gaan vervallen.
|
bemande slagboom bij taxistandplaats CS toeristische fietstaxi snelle motortaxi |
|